13 اردیبهشت 1391

کلیدهای طلایی گزارش‌ ویدیویی

13 اردیبهشت 1391

نوشته: کیسی فرچت

ترجمه و تلخیص: خبرنگاران ایران -سارا محسنی

یک فیلم خبری، مستند و روایی (گزارش تصویری) شامل بخش‌های مختلفی است که هم به عنوان یک عنصر مستقل و هم به عنوان بخش لاینفک از یک مجموعه، روی مخاطب اثر می‌گذارد و او را درگیر روایتی تصویری و خبری می‌کند. این بخش‌ها سبب شده‌اند تا گزارش تصویری از سایر گزارش‌ها (مکتوب، صوتی و...) متمایز باشد.

یک گزارش تصویری خوب به مخاطب امکان بیشتری برای افزایش سطح آگاهی‌هایش می‌دهد. ضمن این که به گزارشگر نیز کمک می‌کند تا با زبان تصویر اثرگذاری خبر و پیامش را بر مخاطب دو چندان کند.

تهیه یک گزارش ویدئویی ماندگار، یکی از آرزوهای هر گزارشگر، تصویربردار و کارگردان خبری است. بسیاری از کارشناسان فن بر این اعتقادند که علاوه بر داشتن «سوژه ناب»، عوامل و پارامترهای دیگری نیز وجود دارند که با توجه به آنها می‌توان چنین آرزویی را تبدیل به یک واقعیت کرد.

در این مقاله به 9 عامل کلیدی اشاره شده است که با مدنظر قرار دادن آنها می‌توان به گزارشگران، تصویربرداران و کارگردان‌های خبری کمک کرد گزارش‌های ویدئویی بهتر و ماندگارتری تهیه کنند؛ اما به عنوان یک گزارشگر تصویری به شما توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی:

•پتانسیل‌ها و ارزش خبری سوژه مورد نظرتان را ارزیابی کنید.

•برای روایت و گزارش تصویری‌تان طرح داشته باشید. به این معنی که بر کوچک‌ترین بخش‌ تا کلی‌تری قسمت‌های گزارش، حتی نقطه پایان آن اشراف داشته باشید. بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و اجازه ندهید محیط و فضای حاکم بر تصویر و فضا شما و گزارش‌تان را هدایت کند.

•اثرگذاری گزارش‌های تصویری که خلق کرده‌اید را با گزارش‌های تصویری دیگران ارزیابی کنید.

1-احساسات، شور و هیجان

وجود عنصر هیجان، شور و احساس قدرتمندترین ابزار در خلق یک داستان است. این عامل مخاطب را وامی‌دارد تا با دقت بیشتری به خبر توجه و با آن ارتباط برقرار کند. برخورداری از قدرت ارتباط احساسی با مخاطب متناسب با توانمندی‌ گزارشگر متفاوت است و در برخی موارد بسیار انحصاری و غیرقابل کپی برداری است.

استفاده از عنصر احساس، شور و هیجان در گزارش تصویری، به گزارشگر این امکان را می‌دهد تا در اصول و موازین کاری که اغلب بسیار خشک و رسمی هستند، تجربیات احساسی، انحصاری و معنایی انسان را نیز خمیرمایه گزارش خود کند. یک ویدئوی خوب ویدئویی است که هم حقایق را به تصویر بکشد و هم احساسات و هیجانات بیننده و مخاطب را درگیر کند.

2-جذابیت بصری

به طور طبیعی، ‌گزارش‌‌های ویدئویی نیاز به عنصری به نام جذابیت بصری دارند. به بیان ساده‌تر برخی مکان‌ها، مردم و اشیاء ذاتا از جذابیت ویژه‌ای برخوردار هستند. بنابراین با مدنظر قرار دادن همین خاصیت و ویژگی می‌توانید بخشی از جذابیت بصری گزارش‌تان را تضمین کند. البته فراموش نکنید که همواره در پس چنین جذابیت‌ها و سهولتی، دشواری‌های غیرمنتظره‌ای هم وجود خواهد داشت. پس از یاد نبرید که به هیچ وجه مفعول این جذابیت‌های بصری نشوید و روایت اصلی را قربانی آنها نکنید. از همه مهمتر این که ما قصد داریم راه‌هایی را پیدا کنیم که بخش‌های پنهانی داستانی را که با کمک تصویر در حال روایت آن هستیم، عیان کند. پس از پرداختن بیش از حد به جذابیت‌های بصری و آراستن غیرمتعارف گزارش تصویری‌تان بپرهیزید.

3-حرکت و تکاپو

از یاد نبرید فرآیندها، توالی‌ها و حرکت‌ها در ساخت گزارش تصویری همگی باید در راستای ساخت فیلمی باشد که قرار است مخاطب شما را محصور پیامی کند که می‌خواهید به او منتقل کنید.

حتی اگر کسی سعی در استفاده، کنترل، خلق یا تخریب چیزی کند؛ اما تصویر می‌تواند با کمک حرکت‌ها و تکاپویی که در خود دارد دقیق و زیرکانه همه آنچه را که قرار است گفته شود با کمک تصاویر بازگو کند. بسیاری از رسانه‌ها می‌توانند در آن واحد هم اشاره جزئی بر موضوع مورد بحث داشته باشند هم به شرح آن بپردازد؛ اما باید قبول کرد که هیچ کدام از آنها مانند تصاویر ویدیوئی واقعا از چنین توانمندی برخوردار نیستند. تصاویر ویدیوئی به شرط حساب شده بودن، سرشار از حرکت و تکاپو و پیام هستند.

4-صدا

در ساخت یک گزارش تصویری به راحتی می‌توان از عنصر صدا چشم‌پوشی کرد؛ اما نباید فراموش کرد که اهمیت وجود صدا در یک گزارش تصویری اگر بیشتر از تصاویر نباشد کمتر از آن هم نیست. چرا که کلمات، ترکیب‌ها و جمله‌ها همه و همه تکمیل کننده مفهوم و پیامی هستند که می‌خواهید به مخاطب منتقل کنید. صداهای موجود در پس زمینه گزارش و مصاحبه‌ها به ما می‌گویند که مردم داستان‌های ما چگونه می‌اندیشند و چه احساسی دارند. صدای محیط و محدوده مورد نظر در تصاویر گزارش نیز حس محیط را منتقل می‌کنند.

در ضمن به یاد داشته‌ باشید که به هیچ وجه از صدای طبیعی نترسید. صداهای طبیعی در بسیاری از موارد نقطه طلایی گزارش تصویری به شمار می‌آیند. این اصوات گاه می‌توانند مهم‌ترین و اثرگذارترین لحظات گزارش تصویری شما را بسازند.‌ مجموعه‌ای مرکب از تصویر، صداهای موجود در صحنه و آنچه گزارشگر در تلاش برای روایت گزارشش است، می‌تواند گزارش تصویری متفاوت و اثرگزاری را خلق کند. در بسیاری از مواقع صدا نقش ستون فقرات گزارش تصویری را ایفا می‌کند. صدای گزارش تصویری، آن را به شکل نامحسوسی زمان بندی می‌کند. نقطه شروع و پایان هر تصویر را مشخص می‌کند و به مخاطب و بیننده در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را منتقل می‌کند. پس به سادگی از وجود و حضور و نقش آن در گزارش تصویری خود نگذرید. جالب است بدانید که اغلب گزارش‌های تصویری با صدای یک راوی، گزارشگر، مصاحبه کننده و مصاحبه شونده و... تصحیح (ادیت) می‌شوند.

این روزها دانش و اطلاعات فنی مخاطبان و بینندگان گزارش‌های تصویری به قدری افزایش یافته است که به محض اینکه کیفیت صدای گزارش تغییر می‌کند، او بهتر از یک متخصص می‌تواند دلیل آن را قبل از توضیح دریابد. پس هیچ‌گاه مخاطب خود را کم هوش و ساده فرض نکنید.

5-رویدادها و لحظات

تصاویر و گزارش‌های ویدئویی شیوه‌ای منحصر به فرد و بی‌همتا برای ثبت و ضبط لحظات تکرار ناپذیر هستند. روایتگران گزارش‌های ویدئویی همیشه به دنبال راه‌هایی برای شکار لحظات و رخدادهایی هستند که تنها یک بار اتفاق می‌افتد. پس برای خلق یک گزارش تصویری ماندگار و متفاوت حتی در ساده‌ترین سوژه به دنبال شکار اتفاق‌ها، رویدادها و لحظاتی باشید که موضوع ساده و شاید پیش پا افتاده شما را تبدیل به روایتی متفاوت و ماندگار کند.

6-شخصیت‌ها

جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین سوژه‌ها، داستان‌هایی هستند که بر محور انسانی (شخصیت) استوار هستند. معمولا گزارش‌های تصویری که روابط انسان‌ها (درگیری‌ها، جنگ، صلح، عشق، نفرت، قدرت و...) و تاثیر آنها را بر جهان اطرافشان به تصویر می‌کشد، در زمره بهترین گزارش‌ها تصویری به شمار می‌آیند. انتخاب یک شخصیت متفاوت و متمایز به عنوان سوژه گزارش، نیاز به زیرکی و هوشمندی خاصی دارد. همچنین گزارشگر و تصویر باید با هدایت درست زاویه دوربین، انتشار تصاویر زنده ارزشمند و انتخاب نقطه شروع و پایان به موقع نه تنها از شخصیتی که سوژه گزارشش است بلکه از هنری که در خلق این گزارش به کار برده است، اثری ماندگار و مثال زدنی بسازد. در اینجا باید تاکید کنیم که وجود دوربین و تلفیق هنرمندی تصویربردار و گزارشگر می‌تواند از معمولی‌ترین موضوعاتی که در آنها عنصر انسان رل اصلی را بازی می‌کند، بهترین گزارش تصویری را بسازد.

7- ارزش خبری

یکی از ملزومات سوژه‌های گزارش‌های ویدئویی به نمایش گذاشتن چیزهای نو است. به عبارت دیگر یک گزارش خبری ویدئویی باید به نوعی بدیع بودن را با ارزش‌های خبری تلفیق و تصاویری متفاوت خلق کند. یک گزارشگر تصویری باید بهتر از هرکس دیگری ارزش‌های خبری را بشناسد و از اثرگذاری تک تک آنها در کنار امتیار بازی تصویری سوژه، سود ببرد.

8-موقعیت‌ها و مکان‌ها

یکی از توانمندی‌های تصویر، درگیر کردن حواس پنجگانه با مکان و موقعیتی است که در ویدئو به نمایش درآمده است. تصاویر باز (wide shots) با کمترین توضیح اما به سرعت می‌توانند اطلاعات ارزشمند و بی‌شماری را در مورد مکانی که روایت ما در آن رخ داده است به مخاطب منتقل کنند. ضمن این که تصاویر بسته‌تر (medium shots) و کلوزآپ‌ها (close up) نیز می‌توانند جزئیات و تار و پود بخش‌های مختلف تصویر را به مخاطب نشان دهند و فضایی را فراهم کنند که او همزادپنداری بیشتری با سوژه گزارش ویدئویی داشته باشد.

مجموعه تصاویر خوب و صدای رسا و اثرگزاری که روایت کننده جزئیات گزارش است، می‌تواند مخاطبان را دقیقا به نقطه‌ای که گزارش در حال پخش شدن است ببرد و با درگیرکردن احساسات و منطق مخاطب، پیامی را که قصد انتقالش را دارید به عمق و بیشتری به او برساند.

9- مرکز توجه

بهترین گزارش تصویری آن گزارشی است که از حاشیه پردازی بپرهیزد و بر موضوع اصلی تمرکز کند و همه امکانات را در خدمت انتقال پیام و بحث بر موضوع اصلی درآورد. به یاد داشته باشید که بهترین گزارش تصویری آن گزارشی است که مخاطب را برای خلق دنیایی بهتر و زندگی سالم‌تر به فکر وادارد. پس برای رسیدن به این هدف همه توان و ابزاری را که در اختیار دارید به خدمت بگیرید تا بتوانید با یک گزارش تصویری چند دقیقه‌ای یا چند ثانیه‌ای کاری را کنید که شاید یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی چندین ساعته هم نمی‌تواند انجام دهد.

«ال تامپکینز»، نویسنده مقاله «هدف، قلب»؛ معتقد است همه چیز باید در خدمت ارتقای اطلاعات، درک و فهم مخاطب به ساده‌ترین شیوه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد. به همین دلیل باید از حاشیه چینی و زیاده‌گویی‌های بیش از حد خودداری کرد. تمرکز بر سوژه به راوی کمک می‌کند که بتواند بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد و کنترل و مدیرت ذهن و حواس او را در عرض 2 الی 10 دقیقه در اختیار بگیرد.

این 9 نکته کلیدی که به اختصار به آنها پرداختیم از جمله مواردی است که بسیاری از تصویرسازها و گزارشگران تصویری با تکیه بر آنها بهترین و ماندگارترین آثار خود را خلق می‌کنند. اما فراموش نکنید که این نکات تنها نکات کلیدی به شمار نمی‌آیند و هر گزارشگر و تصویربرداری می‌تواند با کمک گرفتن از خلاقیت و هوشمندی‌های خود کلیدهای طلایی خودش را برای رسیدن به بهترین گزارش‌های تصویری داشته باشد.

منبع:

سایت پوینتر, 27 فوریه 2012

http://www.poynter.org/how-tos/digi...

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • envoyer l'article par mail envoyer par mail
  • نوآوری‌های خبر‌نگاران در فضای خشونت‌بار مکزیک

    2 آذر 1394

    خبرنگاران ایران- گزارش‌گران محلی مانند اسپینوزا با بزرگ‌ترین خطرات مواجه‌اند. مشکلات اسپینوزا زمانی شروع شد که در سال ۲۰۱۲ یک مقام رسمی دولت به او گفت یا دست از پوشش اعتراضات دانشجویی بردارد یا «به سرنوشت رِجینا دچار می‌شود». که اشاره‌ی او به رجینا مارتینِز گزارش‌گر پروسسو بود که همان سال در خانه‌اش در خَلَپه خفه‌اش کرده بودند. مقامات رسمی مرگ او را به دزدان نسبت دادند اما اسپینوزا و سایر روزنامه‌نگاران معتقد بودند که دلیل قتل او گزارش‌ جرائم است. در ماه مه اسپینوزا تابلویی در بازار اصلی خَلَپه روبه‌روی ادارات دولتی نصب کرد که روی آن نوشته بود «بازار رِجینا مارتینز». هدف از این کار ادای احترام به مارتینز و اعتراض به روند تحقیقات بود.

  • روزنامه‌نگاری روباتی: آینده به سرعت از راه می‌رسد

    3 آبان 1394

    خبرنگاران ایران-روبات ها می توانند از طریق بانک عظیمی از متن های قابل مقایسه‌ که برای تولیدشان هزینه زیادی پرداخت شده است، زبان آموزی کنند. آن ها از راه مقایسه ی گزارش هایی که در طول دهه ها توسط اتحادیه ی اروپا و سازمان ملل تهیه شده‌اند و با صرف هزینه های گزاف توسط انسان به زبان های مختلف ترجمه شده اند، ترجمه به زبان های مختلف را انجام می دهند. وقتی از آنان ترجمه ای درخواست می شود، این ترجمه های از قبل انجام شده را برای یافتن الگوهای مشابه یا بخش‌هایی که بتوانند آنان را به هم وصل کنند، جست وجو می کنند.روبات ها درها را به روی کمپانی‌های جدید خبری خواهند گشود که وقتی نظم اوضاع به هم می‌ریزد، سر میرسند و قادرند فن آوری را آنگونه که مناسب است به کار گیرند.

  • بهشت امن ترکیه برای روزنامه‌نگاران خارجی جهنم می‌شود

    13 مهر 1394

    خبرنگاران ایران-برای سال‌ها ترکیه به‌عنوان بهشت امن روزنامه‌نگاران آزاد و محل و مرکزی باثبات و با فضایی امن برای روزنامه‌نگاران خارجی بود. آن‌ها می‌خواستند حوادث بعد از بهار عربی را پوشش دهند. اما از زمانی که روزنامه‌نگاران خارجی بحران‌های متعدد دولت ترکیه را پوشش خبری دادند و گزارش‌هایی درباره تظاهرات پارک گیزی استانبول در سال 2013 و واقعه نگران‌کننده معدنچیان در سال 2014، نوشتند، مورد تهدید مستقیم قرار گرفتند. مقامات ترکیه درحالی‌که خبرهای قابل‌قبول و قابل استنادی درباره درگیری‌های جنگجویان کرد با نیروهای داعش و دیگر گروه‌های درگیر در عراق و سوریه، وجود داشت، با دستور کتبی، از روزنامه‌نگاران خارجی خواستند که دراین‌باره سکوت کنند.