9 دی 1393

۱۰ مساله اخلاقی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۴

9 دی 1393

شفقنا رسانه- سیدنی اسمیت [۱]: سایت «آی مدیا اتیکس» [۲] ۱۰ موضوعی که اخلاق در رسانه‌ها را درسال ۲۰۱۴ زیر سوال برده، بررسی کرده است؛ البته این دسته بندی که براساس اهمیت صورت گرفته نواقصی دارد و موضع گیری خاص این رسانه را نشان می‌دهد؛ حداقل آنجا که کشتار مردم غزه و سانسور شدید خبری آن توسط رسانه‌های غربی در رتبه ۶ – و آن هم نه به طور کامل – آمده اما ماجرای خشونت خانوادگی یک بازیکن هاکی در رده‌های بالاتری جای گرفته است.

۱۰- وقتی یک پزشک مشکوک به ابولا قرنطینه را می‌شکند:

خانم دکتر نانسی اشنایدرمن سردبیر ارشد حوزه سلامت شبکه خبری ان بی‌سی که به اذعان یکی از همکارانش در یک مرکز درمانی ابولا در لیبریا به این بیماری مبتلا شد، در اکتبر قرنطینه خود را شکست. اشنایدرمن در یک خودرو بیرون یک رستوران در پرینستون نیوجرسی دیده شده بود. وقتی رسانه‌های محلی، شکستن قرنطینه توسط وی را گزارش کردند، اداره سلامت نیوجرسی حکم اجباری بازگشت وی به قرنطینه را صادر کرد.

پس از اینکه مدت مراقبت اجباری او در قرنطینه تمام شد، ان بی‌سی اعلام کرد او می‌تواند بر سرکار خود بازگردد، اما او تا ماه دسامبر برنگشت. با عدم بازگشت او به شبکه، این شایعات به گوش رسید که وی به خاطر شکستن مقررات تحت نظر پزشکی جریمه شده است؛ با توجه به اینکه خود اشنایدرمن یک پزشک نیز بوده است.

وقتی دکتر اشنایدرمن به شبکه خبری خود بازگشت گفت: من به خاطر اینکه به انتظارات عمومی از خود در ماندن در قرنطینه توجه نکرده‌ام، عذرمی خواهم، اما بالاخره آدم‌های خوب هم گاهی اوقات اشتباه می‌کنند.

اینکه اشنایدرمن خود یک پزشک و ضمناً اهل رسانه بوده است و اینگونه مقررات سخت مربوط به قرنطینه این بیماری مهلک را می‌شکند حرف و حدیث‌های زیادی در رسانه‌ها به وجود آورد.

۹- تجزیه و تحلیل گزارش رسانه‌های خبری در مورد وقایع مصر:

امسال روندا رولاند سردبیر ارشد «آی مدیا اتیکس» هم از قاهره و هم از نیویورک مشغول ارائه گزارش از اوضاع مصر و همچنین درحال مطالعه روی نحوه گزارش و پوشش خبری وقایع این کشور از دیدگاه رسانه‌های بین المللی بود. سه گزارش وی در این مورد نیز در همین سایت منتشر شد.

اولین گزارش در اکتبر مربوط به پوشش خبری در مورد فرج فتحی فرج وکیل سابق خبرنگاران زندانی الجزیره، در مورد گفته‌های وی مبنی بر تلاش این شبکه قطری برای رشوه دادن به مقامات مصری برای آزادی خبرنگاران از طریق وی بود. نوع پوشش تظاهرات مردم طرفدار محمد مرسی رئیس جمهوری سابق این کشور نیز از دیگر گزارش‌های او بود.

اواخر اکتبر بود که رولاند پشت پرده گزارش‌های نیویورک تایمز- که از نظر خبری و تحلیلی در صحنه سیاسی مصر به اخبار و تحلیل‌های مرکز کار‌تر وابسته بود- را فاش کرد. در ‌‌نهایت مرکز کار‌تر اعلام کرد به دلیل یک سویه بودن شدید فضای سیاسی در مصر دفتر منطقه‌ای خود در قاهره را خواهد بست.

اما نکته چیز دیگری بود. برخلاف آنچه که مرکز کار‌تر و البته نیویورک تایمز اعلام کرده بود رولاند متوجه شد که کار‌تر به وزارت امورخارجه مصر نامه نوشته و دلیل ترک این کشور را متمرکز کردن اخبار خود بر تحولات انتخاباتی دیگر کشور‌ها عنوان کرد. این چیزی بود که نیویورک تایمز نیز آن را منتشر کرد اما چیزی را که نیویورک تایمز از این نامه منتشر نکرد، «کمال تشکر از مقامات مصری» بود!

در‌‌ همان ماه، رولاند یک تحلیل از رفتار رسانه‌ای دفتر نیویورک تایمز در قاهره نیز منتشر کرد. وی از اکتبر تا اوایل دسامبر از نوع پوشش وقایع توسط این نشریه گزارش تهیه کرد. کرک پاتریک مسئول دفتر این نشریه در قاهره در ۱۲ گزارش خود، به تعداد هر خبری که حاوی منبع مشخص بود، از منابع نامشخص و فاقد هویت نیز استفاده کرد. در ۲۵ درصد آن‌ها یک اصلاحیه انجام داد و به چند منبع دیگر نیز به شدت تاخت. مفتی اعظم مصر، کلیسای مصر، مقامات دانشگاه و مقامات رسمی دولت مصر که چهار منبع اصلی مورد گلایه تایمز بودند اعلام کردند این نشریه اصلاً با آنان هیچ تماسی برای توضیح یا گزارش نگرفته است.

۸- ماجرای «ری رایس»:

نوع پوشش خبری ماجرای رایس- بازیکن هاکی- و انتشار ویدئویی از کتک زدن جینی پالمر – همسرش- و تعلیق وی به این خاطر، موجی از نارضایتی‌ها در مورد نحوه پوشش خشونت‌های خانوادگی توسط نشریات و رسانه را سبب شد.

تعلیق رایس، تعلیق یکی از هم تیمی‌های او به خاطر دخالت در موضوع خانوادگی با اظهارنظر در مورد اینکه زن رایس را عامل تحریک اعلام کرده بود و تعلیق ماکس کلونی یکی دیگر از بازیکنان هاکی به خاطر خشونت علیه همسرش از مهم‌ترین این وقایع بوده است. اما نوع رفتار رسانه‌ها در این میان نامناسب بود؛ درست کردن جوک توسط گویندگان فاکس نیوز در این مورد و همچنین اهانت‌ها و اشتباهات مکرر رسانه‌ها در نوع پوشش این واقعه، نشان از عدم التزام آن‌ها به قواعد اخلاقی و خانوادگی در درج خبر بوده است.

۷- پوشش وقایع شهر فرگوسن:

دارن ویلسون مامور اداره پلیس می‌سوری، با شلیک به مایکل براون جوان سیاه پوست اهل شهر فرگوسن باعث مرگ وی شد و در نیمه دوم سال، روی سرخط خبر خبرگزاری‌ها رفت. با رفتن او به تی‌تر رسانه‌ها، موضوعات اخلاقی زیادی نیز به وجود آمد.

درماه آگوست- که تیراندازی رخ داد- شبکه KSDK گزارشی از خانه ویلسون پخش کرد. بی‌ربطی این گزارش به حدی بود که این شبکه گفت آن را به اشتباه پخش کرده است و به این خاطر عذرخواهی هم کرد. دراین گزارش اما آدرس خانه ویلسون داده نشده بود.

در نوامبر، نیویورک تایمز نام خیابانی را که این پلیس قاتل در آن زندگی می‌کرد منتشر نمود؛ اما به این بهانه که رسانه‌های دیگر پیش‌تر آدرس خانه او را منتشر کرده‌اند از زیر بار این موضوع شانه خالی کرد.

در آگوست، از نیویورک تایمز به خاطر ارائه چهره‌ای شیطانی از ویلسون انتقاد شد.

بازهم در آگوست، نیویورک تایمز تاریخچه فعالیت پلیسی ویلسون را زیر سوال برد.

ماه بعد نیویورک تایمز گزارش خود در مورد اتهام به کلیسای سانتولوژی در قتل براون را اصلاح کرد.

در اکتبر، دیلی میل در چارلستون وست ویرجینیا، سردبیر خود را به خاطر حیوان نامیدن مایکل براون اخراج کرد.

ه‌مان ماه، نشریه پست دیسپچ در سنت لوییز تصمیم گرفت به علت اهانت‌ها و نظرات خلاف اخلاق در مورد حادثه تیراندازی به این جوان سیاه پوست هیچ نظری را در پائین اخبار خود منتشر نکند.

۶- پوشش جنگ غزه:

نوع پوشش جنگ اسرائیل در غزه در تابستان ۲۰۱۴ شماره ۶ را در پرونده اخلاقیات در پوشش خبری سایت «آی مدیا اتیکس» به خود اختصاص داده است.

در زمان جنگ نشریه استرالیایی هرالد تریبیون به دلیل اعتراض صهیونیست‌ها، مجبور شد یک کارتون را از روی سایت خود بردارد. کارتون یک مرد یهودی را با لباس سنتی این آئین در حال تماشای بمباران غزه نشان می‌داد در حالی که ستاره داوود در یک دست و کنترل تلویزیون هم در دست دیگرش بود. این کارتون به خاطر محتوای نژادپرستی حذف شد.

ه‌مان زمان ان بی‌سی یک فیلم را که دولت اسرائیل منتشر کرده بود و توسط هیچ نهادی یا سازمان بین المللی دیگری تائید نشده بود، به روی آنتن خود برد و از کریس گانس سخنگوی آنروا که در جریان کشتار مدرسه سازمان ملل توسط اسرائیل، جلوی دوربین الجزیره به گریه افتاده بود؛ خواست در مورد این فیلم توضیح دهد؛ در حالی که او اصلاً فیلم را قبلاً ندیده بود. این فیلم در مورد اتهام به حماس در بمباران این مدرسه در غزه بود.

بعد‌ها ان بی‌سی از این کار عقب نشینی کرد چرا که سازمان ملل تائید نمود حماس به مدرسه سازمان ملل در غزه حمله نکرده بلکه اسرائیل این مکان را مورد هدف موشک‌های خود قرار داده است.

در‌‌ همان زمان جنگ، تایمز اسرائیل و یک وبسایت یهودی در نیویورک مجبور شدند تی‌تر یک وبلاگ صهیونیستی را که کشتار فلسطینی‌ها را مجاز و مباح می‌شمرد، پخش نکنند.

درجولای، سی ان ان دوباره دیانا ماگان – گزارشگر خود را که از اسرائیلی‌ها باعنوان مشتی کثافت یاد کرده بود- به سرکار بازگرداند.

۵ سرنگونی هواپیمای مالزیایی بر فراز اوکراین:

در ماه جولای، هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی مالزی بر فراز اوکراین سرنگون شد. نکته اول این است که به طور تعجب آوری تعدادی از خبرنگاران با زیر پا گذاشتن یکی از اصول حرفه‌ای و البته انسانی، خود را به میان لاشه هواپیما، وسایل مردم کشته شده و همینطور اجساد آن رساندند و مشغول تهیه گزارش شدند. خبرنگار‌ای بی‌سی استرالیا، یک خبرنگار هلندی و خبرنگاری از اسکای نیوز به میان وسایل مسافران رفته و در آنجا پرسه می‌زدند.

MSNBC نیز یک مصاحبه جعلی با افرادی دروغین ترتیب داد و ادعا کرد آن‌ها از داخل سفارت آمریکا در کیف صحبت می‌کنند و شاهد عینی سقوط هواپیما هستند. حتی یکی از آن‌ها به دروغ گفت از پنجره به بیرون نگاه می‌کرده که دیده یک موشک به هواپیما اصابت کرده و باعث سقوط آن شده است.

راشاتودی هم یک گزارشگر خود را در این جریان از دست داد. سارا فیرت با اعلام اینکه این خبرگزاری در حال دروغ گفتن در جریان سقوط هواپیما است از این شبکه کناره گرفت.

همچنین خوانندگان نشریه RUSSIA BEYOND THE HEADLINES به سبب نوع پوشش سقوط هواپیما به شدت از آن انتقاد کردند. این نشریه تحت حمایت دولت کرملین است.

نیویورک تایمز هم در پی منتشر کردن عکس جسد یک مسافر در صفحه اول خود از این کار دفاع کرد.

۴- ماجرای تحقیق و تفحص دولت انگلستان از رسانه‌ها:

با اینکه شنود تلفن‌های مردم و برخی چهره‌ها توسط چند رسانه انگلیسی چندان توجهی را در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ برنیانگیخت اما در سال ۲۰۱۴ هنوز هم این رسوایی ادامه داشت.

جنجال پرونده دیرپای شنود تلفنی هفت متهم داشت. از این میان ربکا بروکسی و اندی کولسون کارشان بالا‌تر گرفت اما بروکسی بی‌گناه شناخته شد، کولسون سردبیر سابق نیوز آو دِ ورلد و مدیر رسانه‌ای سابق دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان گناهکار شناخته شد.

درس ال ۲۰۱۴ چندین روزنامه نگار به خاطر مشارکت در رسوایی شنود تلفنی محکوم یا بازداشت شدند. دیلی میل که البته به کمپانی رسانه‌ای نیوز کورپوریشن – رابرت مرداک- تعلق ندااشت، اعتراف کرد در قضیه شنود تلفنی دست داشته و به این خاطر با پول، ۱۰ نفر از شاکیان را راضی کرد.

باقی خبرنگاران گناهکار نیز درهمین سال دوره محکومیت و محرومیت خود را سپری کردند.

در همین سال و به خاطر همین پرونده بود که سیستم نظارتی رسانه‌های انگلیسی با نام کمیسیون شکایات رسانه‌ها از هم پاشید و در سپتامبر جای خود را به سازمان استانداردهای رسانه‌های مستقل داد.

۳- مرگ رابین ویلیامز:

این بازیگر مشهور و طنز‌پرداز هالیوودی در آگوست خودکشی کرد. مرگ او باعث بروز چندین مورد از خبررسانی غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای در عرصه اطلاع رسانی شد که هرکدام بد‌تر از دیگری بود.

بلافاصله پس از اعلام مرگ ویلیامز، ABCNEWS یک هلیکوپتر بر فراز خانه او فرستاد و از طریق هوا به مردم در این مورد گزارش داد. این شبکه بلافاصله به خاطر همین عملکرد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

سی ان ان هم مجبور شد به خاطر گفتن اینکه ویلیامز جن زده بوده، عذرخواهی کند.

RADAR ONLINE نیز با انتشار یک عکس از رابین ویلیامز که در یک مهمانی شبانه در حال مستی روی خود مشروب می‌ریزد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

فاکس نیوز کلیپی از ویلیامیز پخش کرد که برای جشن هالووین لباس همجنس بازان را بر تن کرده بود و آن را با قسمت‌هایی از بازی او در نقش خانم دوب فایر مونتاژ کرده بود.

فاکس نیوز پس از اینکه شِپ اسمیت، ویلیامز را به خاطر خودکشی، ترسو خوانده بود معذرت خواهی کرد.

میه‌مان یک رادیوی محلی در انگلیس به نام آلن بریزیل به خاطر گفتن این جمله که اصلاً برای مرگ ویلیامز ناراحت نیست به دردسر افتاد.

۲- نحوه پوشش اقدامات داعش:

نحوه پوشش فعالیت‌های تروریستی داعش و بریدن سر این و آن جنجال‌های بی‌شماری را سبب شد و نمایش آن‌ها در حقیقت کمک به پیشبرد پروپاگاندای رسانه‌ای این گروه خشن تلقی شد.

فیلم کشتن و بریدن سر جیمز فولی خبرنگار آمریکائی در ماه آگوست توسط داعش منتشر شد. از نظر «آی مدیا اتیکس» نشان دادن چهره فولی در روزنامه نیویورک پست درست لحظاتی پیش از اعدام شدن، عملی غیراخلاقی و به سان صحنه پورنوگرافی اما از نوع مرگ آور آن تلقی می‌شود.

تورنتو استار به خاطر نمایش به شدت رعب آور صحنه‌های بریدن سر فولی چهارشکایت رسانه‌ای دریافت کرد و دست آخر به بهانه ایراد فنی از پخش مجدد آن‌ها امتناع نمود.

واشنگتن تایمز نیز مجبور شد داستان ایجاد داعش توسط مردی به نام یاسین عبدا... کادی را قطع نماید.

نیویورک تایمز نیز تصاویری از بریده شدن سر استیون سوتلوف را منتشر کرد.

بنیاد همکاری‌های خبرنگاری آمریکا- آسیا نیز به خاطر مرتبط دانستن همه مسلمانان جهان با اعمال داعش در هنگام پخش صحنه قتل فولی توسط فاکس نیوز به شدت انتقاد کرد.

آندرئا تانتاروس گوینده فاکس گفته بود اگر تاریخ اسلام را بخوانید، آن‌ها همین بلائی را که سر فولی آوردند برای صد‌ها سال بر سر هزاران نفر دیگر آورده‌اند. وی نهایتاً گفت باید درون سر چنین آدم‌هایی یک گلوله خالی کرد. این اظهاران نیز با انتقادات زیادی مواجه شد.

در ماه سپتامبر و با اعلام پرواز اولین زن اماراتی به عنوان خلبان برای بمباران داعش، اریک بولینگ از فاکس نیوز یک جک جنسی و غیراخلاقی علیه او تعریف کرد.

نهایتاً هنوز هم رسانه‌ها با نام داعش، دولت اسلامی، دولت اسلامی عراق و سوریه و یا دولت اسلامی عراق و شام درگیرند و نمی‌دانند از کدام استفاده کنند.

۱- نحوه پوشش ماجرای تجاوز جنسی در دانشگاه ویرجینیا:

همین اواخر، ماجرای گزراش اشتباه یک تجاوز جنسی در دانشگاه ویرجینیا توسط نشریه ROLLING STONE موجی از انتقادات در باب مباحث اخلاقی رسانه‌ای را سبب شد. گزارش تجاوز به دختری دانشجو به نام جیکی در حالی توسط این مجله عنوان شد که هیچ نشانی از مصاحبه با قربانی، شاهدان یا فرد متهم نبود. کسانی هم که دختر مدعی بود او را در میهمانی شبانه ربودند منکر برگزاری چنین مراسمی شدند.

نهایتاً این مجله اعلام کرد برای رفع مشکلات تحریریه خود به کار‌شناسان و اساتید خبرنگاری دانشگاه روزنامه نگاری کلمبیا درخواست کمک داده است!

منبع: http://www.imediaethics.org

ترجمه: شفقنا رسانه

[۱] - Sydney Smith

[۲] - imediaethics

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • envoyer l'article par mail envoyer par mail
  • رزیتا لطفی رئیس بی‌بی‌سی فارسی شد

    22 دی 1394
    بی بی سی فارسی رزیتا لطفی، سردبیر خبر تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی فارسی به عنوان رئیس جدید بخش فارسی بی‌بی‌سی انتخاب شده است و به زودی جای صادق صبا را می‌گیرد. خانم لطفی از سردبیرانی بود که در سال ۲۰۰۹ در راه اندازی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی نقش داشت. او از روز بیست و پنجم ژانویه مسئولیت بخش فارسی را به عهده خواهد گرفت و جایگزین صادق صبا می‌شود که پس از بیش از بیست و پنج سال فعالیت در بی‌بی‌سی تصمیم گرفته از سمت خود کناره‌گیری کند و در پی چالش‌های دیگری برود. آقای صبا گفت: "ترک کردن سازمانی که از صمیم قلب به اهدافش اعتقاد دارم کار آسانی نیست، ولی وقت (...)
  • فریدون صدیقی روزنامه نگاری برای تمامی فصول، نوشته ای از مینو بدیعی

    22 دی 1394
    مینو بدیعی، روزنامه نگاری که سالها در روزنامه های مختلف قلم زده است، در یک پست فیس بوکی به ذکر ویژگی های فریدون صدیقی روزنامه نگار قدیمی پرداخته است. به گزارش خبرنگاران ایران، متن کامل این یادداشت فیس بوکی به شرح زیراست: فریدون صدیقی روزنامه نگاری برای تمامی فصول ساعت 5و 20 دقیقه بامداد است و حسی گنگ مرا از خواب پرانده تا از روزنامه نگار ، انسانی شریف ، مردی لایق و شرافتمند و صاحب روحی بزرگ و...همچون فریدون صدیقی بنویسم . این حرفها درمورد او اغراق نیست زیرا سالهای طولانی با او همکار بوده ام واز نزدیک دقایق روح او را لمس کرده ام . من حتی گاهی به این انسان (...)
  • هک شدن رمز آیفون در کمتر از ۱۷ ساعت

    9 دی 1394
    وب سایت الف :شرکت اپل همواره ادعا کرده است که آیفون یکی از قوی‌ترین و بهترین سیستم‌های ایمنی در جهان را دارد. ولی گزارش‌های جدی نشان می‌دهد که سیستم امنیتی این گوشی هوشمند هم به راحتی هک می‌شود. یک شهروند آمریکایی این هفته به دادگاه نیویورک شکایت کرد و در پرونده قضایی خود توضیح داد گوشی هوشمند‌ آیفون به راحتی هک می‌شود و اطلاعات او را به خطر می‌اندازد. او درخواست کرد که اپل می‌بایست هرچه سریع‌تر اقداماتی را در این زمینه انجام دهد. «دیوید بایوئر» پس از طرح این پرونده قضایی روشی را برای هک کردن آیفون بیان کرد که تا قبل از آن هیچ کس مطلع نبود. او گفت دستگاهی (...)