3 تیر 1393

«خبرنویسی به زبان ساده» تألیف علی‌رضا بهنام

از شاعری تا آموزش خبرنویسی

3 تیر 1393

خبرنگاران ایران – علی‌رضا بهجت:

کتاب «خبرنویسی به زبان ساده» تألیف علی‌رضا بهنام و توسط نشر امرود، در 52 صفحه، در شمارگان هزار و در سال 93 منتشر شده است. علی‌رضا بهنام شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار است که فعالیت حرفه‌ای خود در حوزه‌ی خبرنگاری را از اوایل دهه‌ی هفتاد آغاز کرد و تا کنون در روزنامه‌ها و مجلات بسیاری نظیر ابرار، ایران،اخبار، همبستگی، هدف، روزان،بامداد نو، مناطق آزاد، صدای عدالت، ایران، نواندیش، هدف، ندای قومس به عنوان دبیر صفحه ادبی هنری و سردبیر مشغول به کار بوده است ضمن اینکه از او کتاب‌های متعددی در زمینه شعر و ترجمه منتشرشده و در نهمین جشنواره‌ی مطبوعات در رشته‌ی نقد به عنوان یکی از برندگان شناخته شده است.

این کتاب اصول اولیه تهیه خبر و مسئولیت‌های حرفه‌ای و اخلاقی ناشی از آن همراه با نمونه‌های عملی شیوه‌ی خبرنویسی را در بر دارد و مخاطبان آن کسانی هستند که تازه پا به عرصه روزنامه‌نگاری گذاشته‌اند.

مؤلف دغدغه‌ی خود را از تألیف این کتاب عدم رعایت استانداردهای حداقلی روزنامه‌نگاری از سوی خبرنگارانی که تازه به این حرفه واردشده‌اند، عنوان می‌کند و همچنین این مسئله را در کنار محدودیت‌های اعمال‌شده از بیرون حرفه‌ی روزنامه‌نگاری را از دلایل اصلی افت مخاطبان به رسانه‌های داخلی و به خصوص رسانه‌های نوشتاری نظیر روزنامه‌ها می‌داند.

علی رضا بهنام به عنوان یکی از شاعران پیشرو مطرح دهه هفتاد که در اشعارش تمامی نرم‌های زبانی را به هم می‌ریزد و اصول بسیاری را زیر پا می‌گذارد و به نوعی به استاندارد اعلای اشتباه نویسی معتقد است در این کتاب علاقمندان نوجو را به رعایت استانداردها، اصول و قواعد خبرنویسی به عنوان رکن اساسی روزنامه‌نگاری فرامی‌خواند.

علی‌رضا بهنام در این کتاب علاوه بر پیش‌گفتار، سرفصل‌هایی را با عناوین ساختار خبر، تنظیم، منابع خبری، نرم خبر، تنظیم خبر برای روابط عمومی‌ها و روزنامه‌نگاری اینترنتی برای کتاب مشخص کرده است.

مؤلف در بخش ساختار خبر مؤلفه‌های مشخص شامل «لید ، بدنه ، چه کسی ، چه ، کجا ، کی و چرا» را توضیح داده و اما در بخش‌های دیگر سعی کرده است با ذکر مثال‌هایی شیوه‌ی عملی خبرنویسی را آموزش دهد. در فصل «تنظیم»، سه راه موجود شیوه‌ی چیدن اطلاعات و تنظیم خبر شامل تنظیم تاریخی، تنظیم به شیوه‌ی هرم وارونه و تنظیم به شیوه‌ی بخش‌بندی اطلاعات را توضیح داده است.

اما «تنظیم خبر برای روابط عمومی ها» از فصل‌های این کتاب است که برای مؤلف واجد اهمیت بوده و برای آن سرفصلی گشوده است. اگر در تنظیم خبر ما اصولی را مرور می‌کنیم که در رسانه‌های معمولی به کار می‌آید در این بخش به کاربردهای خبرنویسی در روابط عمومی‌ها پرداخته می‌شود که عناوین آن شناخت موضوع مناسب، شناخت جامعه هدف، اطلاعات دقیق تنظیم صحیح، رعایت لحن خنثی، رعایت محدودیت زمانی، اختصار، درج مشخصات و شماره‌ی تماس است.

در فصل روزنامه‌نگاری اینترنتی اما مؤلف فقط به چند پاراگراف در یک صفحه بسنده کرده و وقت و حوصله به خرج نداده است که البته ممکن است به عنوان سرفصل مشخص نشده که صفحه‌بندی نه چندان مطلوب بین فصل‌ها و موضوعات با عمل ساده‌ای مثل درشت بودن فونت فصل‌ها عامل چنین چیزی است.

در فصل منابع خبری، مؤلف درباره‌ی مدیریت زمان، جمع‌آوری اطلاعات جانبی، برقراری امکان تماس با منابع اصلی خبری و نیز شناخت موضوع خبر می‌گوید.

این کتاب همچنانکه عنوان آن مشخص کرده به خبرنویسی به زبان ساده می‌پردازد و جامعه هدف آن خبرنگاران تازه‌کار و یا علاقمندان نوجوی حرفه‌ی روزنامه‌نگاری است و جزوه ی مناسبی است با قیمت چهار هزار تومان که قرائت آن وقت زیادی نمی‌طلبد اما به اصول مهمی می‌پردازد که حتی ممکن است روزنامه‌نگاران حرفه‌ای هم آن را رعایت نکنند و به همین جهت مطالعه آن به علاقمندان به حرفه‌ی روزنامه‌نگاری توصیه می‌شود.

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • envoyer l'article par mail envoyer par mail
  • برگ‌های مطایبه‌آمیز از تاریخچه ممیزی در روزنامه‌نگاری فارسی

    9 آذر 1394

    خبرنگاران ایران - سعید رازی دوست:اگرچه ممیزی یا سانسور امری است که اعمال آن با طنز، شوخی و مطایبه فاصلهء بسیاری دارد، بررسی خاطره‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد در تاریخچه‌ی ممیزی در ایران، برگ‌هایی که خواندن‌شان امروز لبخند بر صورت می‌نشاند یا موجب خنده می‌شود، کم نیست؛ هرچند می‌توان در پس خنده‌های امروزین، بر رنجی که متحملان ممیزی کشیده‌اند گریست.سیدفرید قاسمی از نادر پژوهشگران تاریخ روزنامه‌نگاری ایرانی، در یکی از جلدهای مجموعهء «صدخاطره از صد رویداد» به نقل خاطره‌هایی می‌پردازد که گهگاه برای مخاطب امروزی خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. قصهء تلخ سانسور و ترس، از دیرباز تا فرداها، هرگز از لبخند و تلخند خالی نبوده است و نخواهد بود.

  • خبرنگاران زن و تحصیلکرده ها به شبکه‌های اجتماعی علاقه بیشتری دارند

    20 مهر 1394

    این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی هر روز در بین خبرنگاران رواج بیشتری پیدا می‌کند اما همه خبرنگاران نسبت به استفاده از این شبکه‌ها نظر مشابهی ندارند، برخی معتقدند استفاده از این شبکه‌ها فایده ای ندارد و اساساً نسبت به آن‌ها نظر مثبتی ندارند. برخی از آن‌ها معتقدند استفاده از این شبکه‌ها برای شهرت شان خوب است و این طور مردم بیشتر با مطالب و تولیدات آن‌ها آشنا می‌شوند.

  • نیوشا،عکاسِ خودآموخته‌ای که جهانی شد

    16 شهریور 1394

    خبرنگاران ایران-نیوشا توکلیان خود را خیلی احساساتی و عاطفی می‌داند: «اگر چیزی قلبم را به درد بیاورد به دنبالش می‌روم تا روایت و قصه آن را بیرون بکشم، حتی اگر الزاماً در اطراف خودم و در حیطه تجربیات زندگی‌ام نباشد.» سال گذشته هم خبرساز شد به خاطر جایزه‌ای که پس داد و از قبولش سرباز زد، جایزه پنجاه‌هزار یورویی بنیاد «فتوژورنالیسم کارمینیک». به خاطر اینکه فکر می‌کرد با پذیرفتن این جایزه اجازه خواهد داد در اثرش دخل و تصرف شود. او به خاطر استقلال حرفه‌ای‌اش از این جایزه گذشت.