7 مرداد 1392

درباره روزنامه نگاری مدرن

اتاق خبر یا اتاق ‌جنگ

7 مرداد 1392

هایدی مور *

ترجمه و خلاصه: انوشه جاوید

خبرنگاران ایران - در دنیای پرشتاب و سراسر تغییر امروز دیگر کمتر کسی پیدا می شود که شیوه‌ های قدیمی و از مد افتاده روزنامه نگاری را بپسندد. در روزگاری که کودکان و نوجوانان کنجکاو با در اختیار داشتن آخرین تکنولوژی های ارتباطاتی تبدیل به خبرنگاران آماتور اما در عین حال موثری می شوند، چاره ای نیست جز این که بپذیریم باید دانش روزنامه نگاری را به سمت و سویی هدایت کرد که خروجی آن ماندگارتر از کلمات، نوشته‌ ها و تصاویری باشد که به سرعت آرشیوی می شوند.

تحریریه ها از آن زمان که تنها تعدادی میز چوبی با چند دستگاه تایپ رویشان بودند و خبرنگاران و ادیتورها اطرافشان رفت و آمد می‌ کردند و تصمیم می‌ گرفتند مردم باید چه چیزی را بدانند، بسیار تغییر کرده است. اینک سال 2013 میلادی است و همه می‌ دانند برخلاف یکصد سال گذشته، تحریریه های خبری تنها صحنه ‌ی اخبار روز نخواهد بود و سرنوشت وقایع روزانه آن ‌جا تعیین نشده و به شکل پاراگراف ‌های مشخص در نمی‌ آید.

مدل «خبرنگاری مدرن»، یکی از چند مدل جدید و به روز شده روزنامه نگاری نوین به شمار می آید که کمتر اثری از آن شیوه خبرنگاری قدیمی در آن می توان یافت. همان مدل قدیمی که بر پایه ‌ی سودآوری و انتشار روزنامه استوار بود. حالا تلفن‌ های همراه –که مخاطبان آن روز به روز بیشتر می‌ شوند- اینترنت، ماهواره و ... این مدل را از میدان خارج کرده است. این روزها اتاق ‌های خبر فقط به وقایع روزانه نمی‌ پردازند و بسیاری از آن‌ ها 24 ساعته، دقیقه به دقیقه و گاه ثانیه به ثانیه اخبار متعددی را در حوزه های گوناگون از سراسر دنیا منتشر می‌ کنند. اتاق‌ های خبر امروز به سمتی حرکت می کنند که بیشتر شبیه اتاق‌ جنگ یا آزمایشگاه علوم به نظر می آیند. جایی که تیم ‌های تحقیقاتی در آن به چگونگی مفهومی کردن، ارائه، تصویرپردازی و انتشار اطلاعات کلیدی –که شاید اصلاً مال همان روز نباشند- می‌ پردازند.

مدل مدرن خبرنگاری بیشتر مدلی علمی و آموزشی است:

• خبرنگاران بابت یافتن خبرهای تازه دستمزد نمی‌ گیرند، بلکه بابت مفهومی کردن اطلاعات، سازماندهی کردن آن به شکلی که باب طبع مخاطب باشد و ارائه ‌ی آن به شکل چندرسانه ‌ای حقوق خواهند گرفت.

• یک وب ‌سایت خبری بیشتر شبیه جدول تناوبی خواهد شد – و باید هم این طور بشود؛ جدولی پر از خانه ‌های ریز، سرشار از اطلاعات مفید که بر اساس نوع دسته‌ بندی می‌ شوند، نه بر اساس تاریخ انتشار. این شکل کم‌ کم جای قالب عمودی و خبر-به-خبر وب ‌سایت ‌های فعلی را که بیشتر مربوط به «الان چه اتفاقی افتاد» می‌ شود، خواهد گرفت.

• خبرنگاری به جای «خبر» به «تاکید» خواهد پرداخت و هر سازمان خبری خودش را با توصیف این که چطور «تاکید» می‌ کند، معرفی خواهد کرد.

• همچنین تبلیغ کنندگان ایده‌ ی روشن ‌تری در مورد حوزه ‌ی دسترسی مخاطبان خواهند داشت.

یک اقلیت نسبی از چنین تیم ‌هایی در اتاق خبر، خبرنگارهایی خواهند بود که تاکنون با حوزه ‌ی کاری شان در زمینه ‌ی جمع‌ آوری خبر و گزارش‌ دهی شناخته شده‌ اند. در عوض، نقش ‌های اصلی به بخش ‌های تعاملی، متخصصین رسانه ‌های اجتماعی، برنامه ‌نویسان، متخصصان ویدیویی و سایر افرادی تعلق خواهد داشت که دانش تکنیکی و حرفه‌ ای دارند. خبرنگار دیگر یک «کاربر اطلاعاتی» یا «کاربر ایده ‌ای» خواهد بود، در نتیجه تمامی افراد حاضر در اتاق خبر، از برنامه ‌نویس گرفته تا مهندس و ادیتور و طراح، باید در مورد چگونگی کار مسئولانه روی محتوا، آموزش ببینند.

همین حالا پیشرفت ‌های قابل توجهی به سوی اتاق ‌های خبر «چند رسانه ‌ای» صورت گرفته است، ولی در بسیاری از نقاط هنوز سیلوهایی دیده می‌ شود: یعنی خبرنگارانی که خبری را یافته و بعد با تعامل معمول، افراد بخش صدا یا ویدیو قالب مناسبی برای آن تعیین می‌ کنند. در این نقاط هنوز آن میزان پیشرفت ضروری دیده نمی‌ شود.


توضیح: هایدی مور *ادیتور ارشد بخش اقتصادی روزنامه و وب سایت گاردین آمریکا است. وی سابقاً مدیریت دفتر روزنامه نیویورک تایمز و وابسته ‌ی خبری روزنامه وال‌استریت ژورنال را در کارنامه کاری خود دارد. مور که از تجربه ای 15 ساله در زمینه کار در بخش های مختلف اقتصادی بهره مند است، با نظرهای کارشناسی خود نسبت به اقتصاد و رسانه توانسته است مخاطبان زیادی را جذب روزنامه های مهمی همچون گاردین کنند. وی این روزها بر شیوه های نوین روزنامه نگاری تاکید دارد و اصرار می ورزد که برای تمایز قائل شدن میان یک شهروند آگاه روزنامه نگار با یک روزنامه نگار حرفه ای باید از شیوه های متداول و قدیمی خبررسانی دل کند و به ساختارهای جدیدی پیوست که در نهایت بتوان با تکیه بر آن روزنامه نگار حرفه ای را یک سر و گردن بالاتر از روزنامه نگار آماتور متصور شد

منبع:

HTTP://WWW.NIEMANLAB.ORG/2012/12/NEWSROOMS-AS-WAR-ROOMS/

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • envoyer l'article par mail envoyer par mail
  • برگ‌های مطایبه‌آمیز از تاریخچه ممیزی در روزنامه‌نگاری فارسی

    9 آذر 1394

    خبرنگاران ایران - سعید رازی دوست:اگرچه ممیزی یا سانسور امری است که اعمال آن با طنز، شوخی و مطایبه فاصلهء بسیاری دارد، بررسی خاطره‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد در تاریخچه‌ی ممیزی در ایران، برگ‌هایی که خواندن‌شان امروز لبخند بر صورت می‌نشاند یا موجب خنده می‌شود، کم نیست؛ هرچند می‌توان در پس خنده‌های امروزین، بر رنجی که متحملان ممیزی کشیده‌اند گریست.سیدفرید قاسمی از نادر پژوهشگران تاریخ روزنامه‌نگاری ایرانی، در یکی از جلدهای مجموعهء «صدخاطره از صد رویداد» به نقل خاطره‌هایی می‌پردازد که گهگاه برای مخاطب امروزی خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. قصهء تلخ سانسور و ترس، از دیرباز تا فرداها، هرگز از لبخند و تلخند خالی نبوده است و نخواهد بود.

  • خبرنگاران زن و تحصیلکرده ها به شبکه‌های اجتماعی علاقه بیشتری دارند

    20 مهر 1394

    این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی هر روز در بین خبرنگاران رواج بیشتری پیدا می‌کند اما همه خبرنگاران نسبت به استفاده از این شبکه‌ها نظر مشابهی ندارند، برخی معتقدند استفاده از این شبکه‌ها فایده ای ندارد و اساساً نسبت به آن‌ها نظر مثبتی ندارند. برخی از آن‌ها معتقدند استفاده از این شبکه‌ها برای شهرت شان خوب است و این طور مردم بیشتر با مطالب و تولیدات آن‌ها آشنا می‌شوند.

  • نیوشا،عکاسِ خودآموخته‌ای که جهانی شد

    16 شهریور 1394

    خبرنگاران ایران-نیوشا توکلیان خود را خیلی احساساتی و عاطفی می‌داند: «اگر چیزی قلبم را به درد بیاورد به دنبالش می‌روم تا روایت و قصه آن را بیرون بکشم، حتی اگر الزاماً در اطراف خودم و در حیطه تجربیات زندگی‌ام نباشد.» سال گذشته هم خبرساز شد به خاطر جایزه‌ای که پس داد و از قبولش سرباز زد، جایزه پنجاه‌هزار یورویی بنیاد «فتوژورنالیسم کارمینیک». به خاطر اینکه فکر می‌کرد با پذیرفتن این جایزه اجازه خواهد داد در اثرش دخل و تصرف شود. او به خاطر استقلال حرفه‌ای‌اش از این جایزه گذشت.