14 خرداد 1392

IRGC makes documentaries to defame disqualified candidates

4 June 2013

Khabarnegaran.info -Today’s daily review, May 29, 2013, covers the main election highlights as published by the Iranian media:

• Highlights of the documentaries defaming the former two-time President Rafsanjani and incumbent President Ahmadinejad in the newspapers

•TV debates and the host

•Banned news websites during the past days

•An image was published by Tabnak that underlines how IRIB exclusively supports principalist candidate Saeed Jalili

  • Media and election news

- Documentaries defaming disqualified candidates

Safir Documentary Production Center, a subsidiary of Atlas Media Complex, which is affiliated with the Iranian Revolutionary Guards Corps (IRGC), has recently released two documentaries that intend to defame Akbar Hashemi Rafsanjani and Mahmoud Ahmadinejad.

Digarban, a news website that watches and criticizes the conservatives, wrote “the documentary ‘Masaf’ (literally meaning Battlefield) was shown for the first time in University of Tehran three days before the registration of Rafsanjani for presidential candidacy.”

On the pretext of uprisings of 1999 and 2009 in Iran, the documentary attacks and censures Hashemi Rafsanjani and Mohammad Khatami. The other documentary, called ‘Kodam Enheraf?’ (What Deviation), takes a look on the rift between Mahmoud Ahmadinejad (and his close aide Esfandiar Rahim Mashaei, who later disqualified by the Guardian Council) with Ali Khamenei over domestic and international policy.

Negotiations with the US, continuation of Heydar Moslehi as Information Minister, and the Arab revolutions are the main points of the rift.

- Conservative news website blocked

Serat News, a website run by a fraction of conservatives, was blocked by the Workgroup for the Determination of Criminal Content.

Serat News managing editor Ali Ghaffarian told Fars news agency that “Serat News was accessible until the evening of May 24, around 16:30 PM. We were then informed by the hosting company that the website is blocked due to a letter sent by the Workgroup for the Determination of Criminal Content.”

- IRIB’s all-out promotion of Saeed Jalili

Tabnak, a news website affiliated with presidential candidate Mohsen Rezaee, criticized the way IRIB promotes particular candidates, especially Saeed Jalili.

The article titled “When IRIB Sees Only Three Candidates” was published by Tabnak published a screenshot from the home page of Young Journalist Club website, affiliated with IRIB, showing that only three candidates were highlighted. More than 10 articles were about Saeed Jalili on the home page.

  • One news, several headlines

In an interview with Mehr news agency, Islamic Culture and Guidance Minister urged ‘stricter supervision by security agencies’ for licenses that permit foreign reporters to cover the upcoming presidential election. This was widely republished by many Iran-based media.

  • Election Photo of the Day

Reformist presidential candidate Mohammad Reza Aref speaking in a street at Tehran (Source: Aref Campaign Websites)

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • Send this article by mail Send
  • Most press in Bushehr have no editor-in-chief

    4 مهر 1394

    Khabarnegaran.info-Niki Azad: Local journalist Mahdieh Amiri speaks of the hardships of practicing journalism in the southern Iranian province of Bushehr. Amiri has been working as a journalist in Bushehr for years. Since 2007, she has been the editor-in-chief of a few local websites, biweekly and quarterly magazines. She is now the editor-in-chief of hamooniran.com website and Ava-ye Dashtestan biweekly.

  • ‘I accepted banishment so I could keep writing’

    9 تیر 1394

    Khabarnegaran – Niki Azad: He has been put in jail three times for his journalist writing, though he says that jail has not made him feel disappointed with the profession of journalism.