6 خرداد 1392

Two top candidates disqualified/ IRGC media zooms in on Jalili

27 May 2013

Khabarnegaran.info –Today’s daily review, May 21, 2013, covers the main election highlights as published by the Iranian media:

• How did the Iranian media respond to the disqualification of former two-time President Rafsanjani and Mashayi, a close aide to Ahmadinejad?

• How did State TV and radio, IRIB, and Fars news agency, affiliated with the IRGC, react against reports broadcast by BBC Persian and VOA Persian?

• Approved presidential candidate Saeed Jalili is extensively brought into prominence by Fars news agency,

  • Media and election news

Many have been waiting for the final results of approved candidates to be announced by the Guardian Council during the past few days. The disqualification of centrist, two-time former President Akbar Hashemi Rafsanjani and incumbent-government nominee Esfandiar Rahim Mashayi provoked different reactions by the Iranian media.

Reformist news website Kaleme carried the main headline ‘public opinion about Rafsanjani’s disqualification in online social networks’, which covered the comments and reactions of Iranian people in popular social networking websites. Criticisms against Rafsanjani were not reflected that much in the story though.

Islamic Republic of Iran Broadcasting, IRIB, broadcast libeling reports against Persian-language news networks working outside Iran. In a TV report, IRNN covered the stories of BBC and VOA by using phrases such as “enemy”, “poisoning the atmosphere of election” and “sedition in Iran” to refer to activities of these networks. IRNN also interviewed ordinary people to support its case against these networks.

Also, Fars news agency, affiliated with the Islamic Republic Guardian Corps(IRGC), carried the front-page headline ‘BBC reacts strongly to Rafanjani’s disqualification”.

A daily analysis of Fars news agency, affiliated with the IRGC, shows that it has focused on the candidacy of Said Jalili in the upcoming election, publishing tens of news stories about him every day, paying far less attention to other candidates. Today’s main headlines of Fars news agency were: “Jalili’s campaign office open to people in Kohgiluyeh”, “Jalili agrees with marjas in practical obedience from Guardian Jurist”, “Jalili’s campaign office opens in Mehran, Eyvan counties”, “Horizon of Islamic Civilization establishes to support Jalili”, “Jalili is irreconcilable, resistant against enemies”, “Asking Jalili to restore nation’s rights based on the Constitution”.

  • Front Pages

The front pages of today’s newspapers were varied in style and content, mostly covering the story of approved and disqualified presidential candidates.

Ebtekar newspaper published a photo of Rafsanjani, criticizing the list of approved candidates by the Guardian Council. “Great Shock” was the main banner that covered the story of Rafsanjani’s disqualification.

Khorshid newspaper, affiliated with the government, published the photos of the 8 final presidential candidates and reacted to the disqualification of Mashayi by choosing the banner “Viva Spring”.

Bahar newspaper, reformist, filled all its front page with the news on approved presidential candidates and reacted to the disqualification of Rafsanjani in a large banner that read “Rafsanjani not in the list”.

  • One news, several headlines

Following the disqualification of Akbar Hashemi Rafsanjani by the Guardian Council, Ayatollah Khomeini’s daughter Zahra Mostafavi reacted by writing a letter to Iranian Leader Ayattolah Khamenei, urging him to reconsider his candidacy.

  • Election Photo of the Day

Principalist presidential candidate Gholam-Ali Haddad-Adel speaking at Sharif University of University (Tasnim News Agency)

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • Send this article by mail Send
  • Most press in Bushehr have no editor-in-chief

    4 مهر 1394

    Khabarnegaran.info-Niki Azad: Local journalist Mahdieh Amiri speaks of the hardships of practicing journalism in the southern Iranian province of Bushehr. Amiri has been working as a journalist in Bushehr for years. Since 2007, she has been the editor-in-chief of a few local websites, biweekly and quarterly magazines. She is now the editor-in-chief of hamooniran.com website and Ava-ye Dashtestan biweekly.

  • ‘I accepted banishment so I could keep writing’

    9 تیر 1394

    Khabarnegaran – Niki Azad: He has been put in jail three times for his journalist writing, though he says that jail has not made him feel disappointed with the profession of journalism.