30 آبان 1391

راه هایی برای جلب نظر مخاطب

چگونه مطالب جذابتری بنویسیم

30 آبان 1391

خبرنگاران ایران –بابک موحدی :همه ما روزنامه نگاران وقتی مطلبی را می نویسیم به دنبال آن هستیم که بیشترین خواننده را برای آن جذب کنیم و کسی نیست که ادعا کند تعداد خواننده مطالبش برایش اهمیتی ندارد، چرا که ما مطالبمان را نه برای خودمان که برای مخاطبانمان می نویسیم .

چند سال پیش وقتی در یک کارگاه معتبر روزنامه نگاری شرکت کردم راهکارهایی در این باره به ما پیشنهاد شد . مثلا استادان این کارگاه برایمان از اهمیت انتخاب سوژه و تیتر مطالب مان گفتند و تاکید کردند که همیشه به تیتر مطالب تان توجه داشته باشید چرا که تیتر مطلب مثل ویترین کارتان می ماند و همانگونه که معمولا به فروشگاهی می روید که ویترین قشنگتر و جذاب تری دارد، خواننده هم به سراغ مطلبی می رود که عنوان و تیتر قشنگتری دارد .

آنها همچنین ما را به کوتاه نویسی مطالب مان تشویق کردند و گفتند که همیشه مطالب کوتاه خواننده بیشتری نسبت به مطالب بلند دارد، هرگز نباید این موضوع را فراموش کنیم . لیدهای جذاب و حتی بی طرفی در نوشتن از دیگر مواردی بود که این روزنامه نگاران بر آن تاکید کردند و همه را برای جذب خواننده بیشتر برای مطالب مان مفید دانستند. این نکات را تک به تک شرح می دهم و به جز نکاتی که در کلاس آموختم موارد دیگری را نیز به آن خواهم افزود. اما همین جا می گویم که یک نکته را هرگز نباید از یاد برد و آن اینکه هر نویسنده و روزنامه نگاری بعد از سالها کار باید سبک مخصوص به خود را در نوشتن و یا حتی در ساختن گزارشهای خبری اش در رسانه هایی مانند تلویزیون و رادیو پیدا کند تا خواننده وقتی به مطلب و یا گزارشش می رسد بگوید آه این همان چیزی بود که به دنبالش بودم. سبک آشنای نگارش و به طور کل سبک خاص در حوزه کاری هر روزنامه نگار می تواند همیشه برای تان مخاطب به همراه داشته باشد و شما را در ذهن ها ماندگار و مطالب تان را پر خواننده کند .

کوتاه نویسی

در کارگاه آموزشی که من در آن شرکت داشتم یک شکنجه دائمی برای ما روزنامه نگاران وجود داشت و آن هم کوتاه نویسی بود . گاه استادان به ما می خندیدند و می گفتند همین که تعداد کلمات خبرها و گزارشها را اعلام می کنیم شما مثل برق زده ها همه با هم اعتراض می کنید و به راستی هم که این استادان درست می گفتند. کارگاه ما به صورت کاملا عملی برگزار می شد و در هر تمرین مثلا نوشتن خبر، گزارش خبری، تحلیلی و مصاحبه از ما اثری خواسته می شد و معمولا تعداد کلمات هم به ما گوشزد می شد، مثلا به یاد دارم که برای نوشتن خبر باید خبری 250 کلمه ای را تنظیم می کردیم و سپس به استادن مان ارائه می دادیم برای گزارش خبری و مصاحبه تا 600 کلمه حق داشتیم پیش برویم و این برای ما که معمولا گزارش هایمان نزدیک به 1500 تا 2000 کلمه بود و خبرهایمان همیشه حدود 500 تا ششصد کلمه طبیعتا کار دشواری بود . استادانمان توضیح می دادند که : «با كوتاه نوشتن خوانده شدن مطلبتان را تضمين مي‌كنيد چون طبق پژوهش‌هاي مختلف مشخص شده كه خوانندگان خبرهاي خيلي طولاني را فقط تا نصفه مي‌خوانند. اما مطالب كوتاه هميشه خوانندگان بيش‌تري دارد.» انها حتی می گفتند پژوهشها نشان می دهند مطالبی که بلند نوشته می شوند معمولا تا کلمه 500 ام شان خواننده دارند و بقیه مطلب توسط خواننده رها می شود .

براي بيش‌تر روزنامه‌نگاران این کلاس، كوتاه نوشتن بسيار سخت بود. آن‌ها دور هم جمع شده بودند و از اين بابت گلايه مي‌كردند: «تا بخواهي دستت گرم شود كه 250 كلمه شده است. اصلاً خبر 250 كلمه‌اي كه نمي‌تواند كامل باشد.»

اما استادن مان تاکید می کردند مهارت خبر نویسی است که اهمیت دارد و شما اگر مهارت کافی را داشته باشید خبرتان را با همان تعداد کلمه اندک می نویسید و به خوبی هم به خواننده ارائه می دهید، در حالیکه اگر مهارت نداشته باشید تنها خبری بلند و کسل کننده می نویسید که خواننده ای هم ندارد پس اگر می خواهید خواندن مطالب تان را تضمین کنید کوتاه بنویسید .

تیترهای جذاب بزنید

همه ما معمولا به دنبال مطلبی می رویم که تیتر جذاب تری دارد این مساله را به خوبی در سایتهایی مثل بالاترین و... امثال آن می توانید ببینید و هر چند در این شبکه ها اصول حرفه ای تیتر زدن رعایت نمی شود و ما به عنوان روزنامه نگار نمی توانیم از آنها الگو برداری کنیم اما فقط گشت و گذاری کوتاه در این سایتها به ما نشان می دهد که چطور مطالب با تیتر جذاب تر کلیک های بیشتری دارند و مطالب شاید خیلی قوی تر اما با تیتر کمتر جذاب تر مورد بی توجهی قرار می گیرند. پس همیشه یادتان باشد که باید برای مطالب تان تیتر جذاب بزنید .

استادان ما در این کارگاه هم همین توصیه را به ما کردند و همین طور به روزنامه نگاران تاکید کردند که در صفحات روزنامه شان استفاده از چند سوتیتررا فراموش نکنند تا صفحه از حالت به قول خودمان تخت در آید و جذاب تر به نظر برسد .

آنها همچنین ویژگی های یک تیتر خوب را این گونه بر شمردند: «يك تيتر خوب حتماً فعل دارد چون با فعل موضوع را فعال‌تر به خواننده ارايه مي‌دهيد. همچنين تيتر مثبت از تيتر منفي بسيار مفيدتر است و زیبایی بیشتری نسبت به تیتر منفی دارد .»

آنها عناصر مهم تيتر خبري را اين گونه برشمردند: «بايد اساسي‌ترين مطلب خبر در آن بگنجد وعناصری كه در تيتر استفاده مي‌كنيم در ليد هم آمده باشد.»

به عقيدة آنها :«يك تيتر خوب واضح و كامل است و حداقل سه عنصر كجا، چه كسي، چطور را در خود دارد. آوردن اين عناصر بستگي به نوع خبر دارد اما چه كسي و چه چيزي معمولاً در اول تيتر و سپس چطور و كجا آورده مي‌شوند.»

آنها توضیح دادند :«يك تيتر خوب فقط يك برداشت دارد، يعني اصلاً مبهم نيست. همچنین كوتاه بودن و دقيق بودن از ديگر نكات يك تيتر خوب است.»

فراموش نکنید در يك تيتر خوب نبايد از كلمات اضافي، كيفي، قيد و كلمات مخفف استفاده كرد. همچنين هرگز در تيتر علامت سوال، تعجب يا هيچ علامت ديگري آورده نمي‌شود.

بسیاری از روزنامه نگاران هم تیتر خوب را تیتری می دانند که وزن و ضرب آهنگ دارد و تنها یک عبارت نیست بنابراین از این نکته دوری کنید که یک عبارت از متن تان را به جای تیتر انتخاب کنید چون قطعا تیتر جذابی نخواهد شد. یادتان باشد نمی توانید اطلاعاتی را که عینا در متن آوردید را دوباره تبدیل به تیتر کنید. درست است که تیتر باید از متن باشد و یا در مصاحبه از گفته های مصاحبه شونده برای تیتر زدن استفاده کنید اما نباید عین همان عبارات را کپی کنید و می توانید با تغییراتی در همان جمله تیتری جذاب برای مطب تان برگزینید

لیدهای جذاب

می توان صفحات زیادی را درباره لید جذاب نوشت. لید یا مقدمه ای که خواننده تان را جذب و او را برای خواندن کامل مطلب تان ترغیب کند . مطمئنا یک لید کسل کننده و غیر حرفه ای و غیر جذاب موجب می شود خواننده تان را از دست بدهید و لید جذاب هم می تواند درست کاری برعکس انجام دهد .

استادان ما در کلاس در این باره توصیه کردند :« ليد، جذاب‌ترين و مهم‌ترين بخش يك مطلب است و بايد خواننده را در همان ابتدا جذب كند و گرنه، خواننده‌تان را براي باقي‌مانده کار از دست خواهيد داد.»

آنهاخیلی روشن تاکید کردند که از نوشتن لیدهایی مانند نمایشگاه ...آغاز به کار کرد . سخنرانی شخصی در جایی برگزار شد به شدت پرهیز کنیم. چرا که چنین لیدهایی فقط موجب از دست دادن مخاطبمان می شود.آنها پرسیدند چرا باید برگزاری یک سخنرانی یا نشست و یا یک نمایشگاه برا ی خواننده ما جذابیت داشته باشد؟ خواننده می خواهد بداند در آنچه شما خبر از برگزاری آن می دهید چه گذشته که حالا درباره اش می نویسید. شما باید مهم ترین و جذاب ترین نکات را در لیدتان بیاورید و بی تردید اگر این نکته حاوی خبر تازه و جدیدی باشد خواننده بیشتری هم خواهید یافت .

آوردن موضع‌گيري و تحليل در همان ابتداي خبر هم از ديگر مواردي بود که استادان ما به شدت ما را از آن پرهیز دادند و گفتند :« تنظيم خبر يا كنفرانس خبري و نشست فقط بايد گزارشی از آن رخداد باشد و نه ارايه نظر و عقيده خودتان و این رابدانید که خواندن عقیده و تحلیل شما برای خواننده جذاب نیست و اصل خبر است که جذابیت دارد چرا که خواننده ای که قصد خواندن تحلیل دارد می داند که باید به کجا مراجعه کند .

نوشتن درباره موضوعهای عینی و جذاب

همیشه یادتان باشد که سوژه حرف اول را در گزارشهایتان می زند گاهی ممکن است سوژه ای غیر جذاب انتخاب کنید و ساعتها و روزها برای ساخت و یا نوشتن و حتی گرد آوری مطالب آن تلاش کنید اما گزارش تان کمتر دیده شود .اما برای نوشتن و ساخت یک گزارش با سوژه ای جذاب نصف آن تلاش را هم نکنید اما گزارش تان خیلی بیشتر دیده شود، پس موضوعات جذاب را انتخاب کنید و برای پیدا کردن سوژه جذاب به دنبال مسائل بزرگ نباشید .فقط کافی است دور و برتان را خوب ببینید و موضوعات عینی را برگزینید موضوع هایی که برای اغلب مردم مفید است، دنبال سوژه های دهن پر کن عجیب و غریب نگردید .

استادان من در کارگاه آموزشی هم برهمین نکات تاکید کردند آنها گفتند:« موضوعي جزيي، عيني و ملموس براي همه مردم را برای نوشتن انتخاب کنید . موضوعي كه براي قشر وسيعي از مردم جالب باشد.این گزارش ها را با ارائه توصیف و تصویر رنگ آمیزی کنید تا خواننده بیشتری پیدا کنید .همانگونه که نقاش طرحش را با رنگ آمیزی جلوه می دهد شما نیز مدام در گزارشتان تصویر و توصیف ارائه کنید .»

اینها فقط تعدادی از نکاتی است که می تواند به شما برای نوشتن یک گزارش و مطلب زیبا کمک کند، اما نکات بیشتری هم هست مثل نثر زیبا، استفاده از عکس جذاب و تعداد بیشتر عکس برای مطلب تان که همه شان به پر خواننده کردن مطالب تان کمک می کند. وقتی گزارشی می نویسید یا می سازید همیشه این سوال را از خودتان بپرسید این اثر چه نکات جذابی برای مخاطبم دارد، مطمئن باشید این سوال شما را به یافتن راه هایی که اثر را برای خواننده تان جذاب می کند یاری می دهد .

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • envoyer l'article par mail envoyer par mail
  • برگ‌های مطایبه‌آمیز از تاریخچه ممیزی در روزنامه‌نگاری فارسی

    9 آذر 1394

    خبرنگاران ایران - سعید رازی دوست:اگرچه ممیزی یا سانسور امری است که اعمال آن با طنز، شوخی و مطایبه فاصلهء بسیاری دارد، بررسی خاطره‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد در تاریخچه‌ی ممیزی در ایران، برگ‌هایی که خواندن‌شان امروز لبخند بر صورت می‌نشاند یا موجب خنده می‌شود، کم نیست؛ هرچند می‌توان در پس خنده‌های امروزین، بر رنجی که متحملان ممیزی کشیده‌اند گریست.سیدفرید قاسمی از نادر پژوهشگران تاریخ روزنامه‌نگاری ایرانی، در یکی از جلدهای مجموعهء «صدخاطره از صد رویداد» به نقل خاطره‌هایی می‌پردازد که گهگاه برای مخاطب امروزی خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. قصهء تلخ سانسور و ترس، از دیرباز تا فرداها، هرگز از لبخند و تلخند خالی نبوده است و نخواهد بود.

  • خبرنگاران زن و تحصیلکرده ها به شبکه‌های اجتماعی علاقه بیشتری دارند

    20 مهر 1394

    این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی هر روز در بین خبرنگاران رواج بیشتری پیدا می‌کند اما همه خبرنگاران نسبت به استفاده از این شبکه‌ها نظر مشابهی ندارند، برخی معتقدند استفاده از این شبکه‌ها فایده ای ندارد و اساساً نسبت به آن‌ها نظر مثبتی ندارند. برخی از آن‌ها معتقدند استفاده از این شبکه‌ها برای شهرت شان خوب است و این طور مردم بیشتر با مطالب و تولیدات آن‌ها آشنا می‌شوند.

  • نیوشا،عکاسِ خودآموخته‌ای که جهانی شد

    16 شهریور 1394

    خبرنگاران ایران-نیوشا توکلیان خود را خیلی احساساتی و عاطفی می‌داند: «اگر چیزی قلبم را به درد بیاورد به دنبالش می‌روم تا روایت و قصه آن را بیرون بکشم، حتی اگر الزاماً در اطراف خودم و در حیطه تجربیات زندگی‌ام نباشد.» سال گذشته هم خبرساز شد به خاطر جایزه‌ای که پس داد و از قبولش سرباز زد، جایزه پنجاه‌هزار یورویی بنیاد «فتوژورنالیسم کارمینیک». به خاطر اینکه فکر می‌کرد با پذیرفتن این جایزه اجازه خواهد داد در اثرش دخل و تصرف شود. او به خاطر استقلال حرفه‌ای‌اش از این جایزه گذشت.