2 مرداد 1391

آیا یوتیوب کار روزنامه نگاران را کساد کرده است

2 مرداد 1391

نوشته: اما وولاکات ، ترجمه و تلخیص :خبرنگاران ایران، انوشه جاوید

ظهور شبکه های اجتماعی همچون یوتویوب به همه کسانی که به هر نحوی امکان دسترسی به اینترنت را دارند، اجازه داده است تا به عنوان یک منبع خبری- تصویری هر آنچه را که جالب و قابل ملاحظه است با دیگران به اشتراک بگذارند.

مرکز تحقیقاتPEW به عنوان مرکزی که مسئول ارزشیابی و مطالعه نقش رسانه های جدید است- واقع در واشنگتن دی.سی- از ابتدای سال 2011 میلادی در پروژه ای تحت عنوان «طرح ارتقاء بخشی روزنامه نگاری »، اقدام به بررسی و ارزیابی کیفیت و کمیت تصاویر به اشتراک گذاشته توسط کاربران یوتویوب کرده است.

نتیجه بررسی ‌ها نشان می‌ دهد، در طول پانزده ماه- از ابتدای سال 2011 تا پایان ماه مارس سال 2012 میلادی- اغلب جست و جوهایی که کاربران یوتویوب انجام داده اند مربوط به موضوع ها و سوژه های خبری بوده است. در این میان تصاویر مربوط به سونامی و زلزله مرگبار سال 2011 میلادی ژاپن، از پربیننده ترین فیلم های به اشتراک گذاشته شده در یوتویوب گزارش شده است.

در طول هفت روز پس از این حادثه عظیم و دلخراش، مرکز تحقیقاتPEW اعلام کرد که 20 ویدئوی پربیننده یوتویوب مربوط به زلزله ژاپن است که در عرض یک هفته بالغ بر 96 میلیون بار دیده شده اند. نکته جالب توجه این بود که در میان همین ویدئوها (فیلم‌های مربوط به سونامی و زلزله) باز هم آن دسته از ویدئوهایی بیشتر کلیک را به خود اختصاص داده‌ بودند که توسط دوربین های مدار بسته مرکز نظارت فرودگاه سندای ثبت و ضبط شده بودند.

«امی میتچل» ، معاون مدیرعامل طرح ارتقاء بخشی روزنامه نگاری در PEW می‌گوید: «این ویدئوها گویای اخباری بودند که بدون کوچک ترین دخل و تصرفی بیان کننده همه حقیقت هستند. خبرهایی که از طریق ویدئو و بدون کمترین واسطه ای به اشتراک گذاشته می شوند، بیشترین اطلاع را به سرتاسر دنیا مخابره می کنند و به ساده ترین زبان دنیا را به کمک می طلبند.»

این در حالی است که با وجود این که بخش قابل توجهی از ویدئوها و تصاویری که روی یوتویوب به اشتراک گذاشته شده اند توسط شهروندان و شاهدان عینی ثبت می شوند؛ اما هستند تعدادی از ویدئوهایی که به وسلیه افرادی متخصص یا توسط سازمان های خبری گرفته و روی یوتویوپ قرار می گیرند.

بر اساس اظهارات مسئولان پروژه طرح ارتقاء بخشی روزنامه نگاری؛ در تحلیل آمار و ارقام بیننده های یوتویوب باید به این نکته توجه کرد که در بسیاری از موارد گزینه های راهنمایی یوتویوپ مخاطبان را دقیقا به مقصد و سوژه مورد نظر نهایی آنها نمی رساند و آنها را در رسیدن به مورد مدنظرشان گمراه می‌کند. این در حالی است که پست هایی که گاهی برخی از سازمان های خبری روی یوتویوپ به اشتراک می گذارند، دارای مشخصاتی است که به نظر می رسد ظاهرا توسط شهروندان عادی و شاهد عینی آپ لود شده اند. به عبارت دیگر افراد حرفه ای بدون نام و نشان رسانه شان اقدام به انتشار فیلم هایی می کنند که دارای همه ارزش های خبری و تصویری هستند و پیام بسیار مشخصی در آنها مستتر است. همچنین گاهی هم پیش می آید که شهروندان بدون درنظر گرفتن مجوز حق پخش تصاویری که در اختیار دارند، آنها را در شبکه اجتماعی همچون یوتویوب منتشر می کنند. در حقیقت در تمام این موارد به سادگی نمی توان هویت و اعتبار شخص و منبع ارسال کننده تصویر را شناخت؛ که همین موضوع گاه به میزان اعتبار، صحت و سندیت این تصاویر خدشه وارد می کند.

همان طور که تصاویر و فیلم های به اشتراک گذاشته در یوتویوب پتانسیل و امکان این را دارند که تبدیل به یک گزارش خبری مستند شوند؛ اما به هرحال احتمال تحریف در همه آنها را باید در نظر گرفت. چیزی که می تواند سبب شود تا بسیاری از بیننده ها تنها به عنوان یک فیلم جالب به اشتراک گذاشته شده به این تصاویر نگاه کنند و بی توجه به این که چه کسی و با چه استاندارهایی آن را منتشر کرده است، از کنارش بگذرند.

با این وجود وقتی بیننده ها، نه تنها به عنوان یک بیننده صرف بلکه در مقام یک خبرنگار-شهروند اقدام به دیدن و به اشتراک گذاری فیلم ها و تصاویر درخور توجه و قابل تامل به سراغ شبکه های اجتماعی مانند یوتویوب می روند، باید نسبت به کیفیت و کمیت آنچه به عنوان تصاویر خبری به ظاهر غیر حرفه ای به سراسر دنیا مخابره می شود، حساسیت بیشتری نشان داد.

بررسی ها نشان می دهد پس از مشخص شدن جایگاه و تاثیرگذاری شبکه اجتماعی همچون یوتویوب، در پانزده ماه گذشته بیش از نیمی از فیلم های دیده شده در یوتویوب- 58 درصد- قبل از به اشتراک گذاری ادیت شده اند، 39 درصد آنها نیز توسط شهروندانی به اشتراک گذاشته شده اند که به نظر می رسد به خوبی از استاندارها و اصول تهیه و تولید خبر و گزارش در سازمان های خبری آگاه هستند؛ اما به هرحال یوتویوب اولویت انتخابی آنها به شمار می آید.

در جمع بندی کلی باید به این مسئله اذعان کرد که ظهور رسانه هایی همچون یوتویوب هشداری است برای شبکه های تلویزیونی که وظیفه اصلی آنها انتشار اخبار و تصاویر مرتبط با آن است. چرا که وقتی 20 ویدئوی برتر در یک هفته را موضوعی مانند سونامی با بیش از 96 میلیون مرتبه بازدید به خود اختصاص می دهد، در حالی که یک شبکه ملی یا محلی نمی تواند به چنین آماری دست یابد، صاحبان رسانه باید نگران آینده مخاطبان و موقعیت حرفه ای خود در این دنیا باشند.

منبع:

تی جی دیلی، 16 جولای 2012

http://www.tgdaily.com/games-and-en...

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • envoyer l'article par mail envoyer par mail
  • نوآوری‌های خبر‌نگاران در فضای خشونت‌بار مکزیک

    2 آذر 1394

    خبرنگاران ایران- گزارش‌گران محلی مانند اسپینوزا با بزرگ‌ترین خطرات مواجه‌اند. مشکلات اسپینوزا زمانی شروع شد که در سال ۲۰۱۲ یک مقام رسمی دولت به او گفت یا دست از پوشش اعتراضات دانشجویی بردارد یا «به سرنوشت رِجینا دچار می‌شود». که اشاره‌ی او به رجینا مارتینِز گزارش‌گر پروسسو بود که همان سال در خانه‌اش در خَلَپه خفه‌اش کرده بودند. مقامات رسمی مرگ او را به دزدان نسبت دادند اما اسپینوزا و سایر روزنامه‌نگاران معتقد بودند که دلیل قتل او گزارش‌ جرائم است. در ماه مه اسپینوزا تابلویی در بازار اصلی خَلَپه روبه‌روی ادارات دولتی نصب کرد که روی آن نوشته بود «بازار رِجینا مارتینز». هدف از این کار ادای احترام به مارتینز و اعتراض به روند تحقیقات بود.

  • روزنامه‌نگاری روباتی: آینده به سرعت از راه می‌رسد

    3 آبان 1394

    خبرنگاران ایران-روبات ها می توانند از طریق بانک عظیمی از متن های قابل مقایسه‌ که برای تولیدشان هزینه زیادی پرداخت شده است، زبان آموزی کنند. آن ها از راه مقایسه ی گزارش هایی که در طول دهه ها توسط اتحادیه ی اروپا و سازمان ملل تهیه شده‌اند و با صرف هزینه های گزاف توسط انسان به زبان های مختلف ترجمه شده اند، ترجمه به زبان های مختلف را انجام می دهند. وقتی از آنان ترجمه ای درخواست می شود، این ترجمه های از قبل انجام شده را برای یافتن الگوهای مشابه یا بخش‌هایی که بتوانند آنان را به هم وصل کنند، جست وجو می کنند.روبات ها درها را به روی کمپانی‌های جدید خبری خواهند گشود که وقتی نظم اوضاع به هم می‌ریزد، سر میرسند و قادرند فن آوری را آنگونه که مناسب است به کار گیرند.

  • بهشت امن ترکیه برای روزنامه‌نگاران خارجی جهنم می‌شود

    13 مهر 1394

    خبرنگاران ایران-برای سال‌ها ترکیه به‌عنوان بهشت امن روزنامه‌نگاران آزاد و محل و مرکزی باثبات و با فضایی امن برای روزنامه‌نگاران خارجی بود. آن‌ها می‌خواستند حوادث بعد از بهار عربی را پوشش دهند. اما از زمانی که روزنامه‌نگاران خارجی بحران‌های متعدد دولت ترکیه را پوشش خبری دادند و گزارش‌هایی درباره تظاهرات پارک گیزی استانبول در سال 2013 و واقعه نگران‌کننده معدنچیان در سال 2014، نوشتند، مورد تهدید مستقیم قرار گرفتند. مقامات ترکیه درحالی‌که خبرهای قابل‌قبول و قابل استنادی درباره درگیری‌های جنگجویان کرد با نیروهای داعش و دیگر گروه‌های درگیر در عراق و سوریه، وجود داشت، با دستور کتبی، از روزنامه‌نگاران خارجی خواستند که دراین‌باره سکوت کنند.