9 تیر 1391

اقتصاد رسانه

9 تیر 1391

خبرنگاران ایران -اقتصاد رسانه چیست ؟ویژگی های اقتصاد رسانه کدام اند ؟ اصلی ترین ویژگی های اقتصادی رسانه را چگونه می توان برشمرد ؟

پاسخ این سوالات و تعدادی دیگری از مسائل و مباحث مربوط به اقتصاد رسانه را می توان در کتاب آشنایی با اقتصاد رسانه نوشته گیلیان دویله یافت .کتابی که با زبان ساده مهمترین مفاهیم اقتصادی تاثیر گذار بر رسانه را شرح داده است .

اقتصاد رسانه در سطحی کلان برای مطالعات اقتصادی یک واحد رسانه ای به کار برده می شود . در واقع اقتصاد رسانه رویکردی بین رشته ای داشته و به ادغام چارچوب نظری رسانه با تفکر اقتصادی گرایش دارد .این حوزه از مطالعات از دهه هفتاد میلادی مورد توجه پژوهشگران حوزه های اقتصادی و رسانه قرار گرفته و تاکنون نیز توجه به آن ادامه دارد .در این حوزه مطالعاتی عوامل تاثیر گذار اقتصادی و مالی بر فعالیتهای ارتباطی،بنگاه های رسانه ای و صنایع ارتباطات بررسی می شود و جریان عرضه و تقاضا در بازار تولید و پخش محتوای رسانه ای با کمک الگوها و ابزارهای تجزیه و تحلیل اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد . کتاب آشنایی با اقتصاد رسانه در تبیین مهم ترین مفاهیم اقتصادی تاثیر گذار بر اقتصاد رسانه تلاش کرده و حتی برای کسانی که با علم اقتصاد و رشته اقتصاد رسانه آشنایی ندارند مفید است و به سوالات آنان در ارتباط با تعامل اقتصاد و رسانه پاسخ می دهد .

ویژگی های اقتصادی رسانه و آشنایی با بنگاه ها و بازارها، رابطه این ویژگی ها با استراتژیهای شرکتی ،اقتصاد تبلیغات تنها تعدادی از مفاهیمی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است .در مقدمه این کتاب بارها تاکید شده است که این کتاب برای خوانندگانی نوشته شده که با علم اقتصاد به صورت تخصصی آشنایی ندارند، اما مایلند ابزارهای مورد نیاز را برای بررسی برخی از جنبه های اقتصادی جذاب و سوالات مهم مرتبط به بنگاه ها و بازارهای رسانه به دست آورند.خوانندگان این کتاب نیازی به اطلاعات تخصصی اقتصادی ندارند .

اقتصاد رسانه چیست ؟

اقتصاد رسانه، مطالعه علم اقتصاد را با مطالعه رسانه ترکیب می کند و به بررسی تغییرات نیروی های اقتصادی می پردازد که انتخاب های مدیران ، فعالان و سایر تصمیم گیران عرصه رسانه را هدایت یا محدود می کند . بنابراین اقتصاد رسانه با مسائل متعددی از جمله تجارت بین الملل،استراتژی کسب و کار ، سیاستهای قیمت گذاری ،و رقابت و تمرکز صنعتی سر و کار دارد که بر بنگاه ها و صنایع رسانه ای تاثیر می گذارند .همچنین عملکرد کلی اقتصاد در همه بخش ها از جمله رسانه،الزامات مهمی برای عملکرد کسب وکار و چشم اندازهای بنگاه ها دارد . در حقیقت بیشتر بنگاه های رسانه ای نسبت به نوسانات کل اقتصاد بسیار حساسند و شاید به همین خاطر است که بسیاری از بنگاه های رسانه ای به تبلیغات به عنوان منبع اولیه درآمد تکیه می کنند . تحلیل روندهای بلند مدت در تبلیغات نشان می دهد که رابطه مستحکمی میان عملکرد کل اقتصاد و سطوح فعالیت تبلیغاتی وجود دارد . در آمدهای بنگاه های رسانه ای از مخارج مستقیم مصرف کنندگان نیز به وضوح به ارقام کلی اقتصاد نظیر سطوح در آمد قابل تصرف و اعتماد مصرف کننده بستگی دارد .

بنگاه رسانه ای در نظریه اقتصاد رسانه

مفهوم یک بنگاه رسانه ای مجموعه متنوعی از انواع سازمان های تجاری، از ناشر مجله و روزنامه تا شرکتهای بزرگ تلویزیونی و از شرکتهای تک مالکیتی تا شرکتهای بزرگ چند ملیتی را در بر می گیرد . نقطه مشترک همه بنگاه ها این است که آنها به نحوی به تولید ،بسته بندی یا توزیع محتوای رسانه ای اقدام می کنند .با این وجود ،همه بنگاه های رسانه ای سازمان های تجاری نیستند و بیشتر کشورها دارای یک نهاد پحش برنامه دولتی هستند که در نقش یک شرکت دولتی به ارائه خدمات عمومی رادیویی و تلویزیونی می پردازد .بسیاری از بنگاه های پخش خدمات عمومی ( رادیو -تلویزیون ) به بودجه دولتی تکیه می کنند اما برخی نیز تا حدودی یا به طور کلی به درآمدهای فعالیتهای تجاری از قبیل فروش فضای تبلغاتی وابسته اند .

انحصار چند جانبه ، متداول ترین نوع ساختار بازاری است که بنگاه های رسانه ای در آن فعالیت می کنند.اما چرا بسیاری از بخش های رسانه ای در اختیار چند بنگاه بزرگتر قرار دارند که در بسیاری از موارد پاسخ این سوال را می توان در پایین آمدن هزینه ها به خاطر صرفه های بزرگ مقیاس در تولید یافت .صرفه های مقیاس در بخش رسانه متداول است ، زیرا هزینه های اولیه تولید در این صنعت بالاست و هزینه های باز تولید نهایی و توزیع پایین اند .صرفه های تنوع (صرفه هایی که از طریق تولید چند محصول به دست می آیند )نیز یکی از ویژگی های متداول بنگاه های رسانه ای است . بنابراین برای بنگاه هایی که در صنعت رسانه فعالیت می کنند ، مزایای بزرگ وجود دارد .

این نکات تنها بخش کوچکی از مباحث گسترده این کتاب را در بر می گیرد. در دو فصل نخست این کتاب همچنین می توانید تعدادی ازمفاهیم گسترده و بنیادین مرتبط با اقتصاد رسانه را بخوانید مفاهیمی که خواننده را با بنگاه ها و بازارها آشنا می کند و به بررسی ویژگی های اقتصادی رسانه می پردازد . در فصل دوم کتاب به طور گسترده تر می توان مطالبی را در رابطه با ویژگی ها و استراتژی های شرکتی که غالبا توسط بنگاه های رسانه ای اتخاذ میشوند نیز خواند .

هر یک ازشش فصل بعدی این کتاب هم به بررسی بخش خاصی از فعالیتهای رسانه ای مانند تلویزیون، رسانه مکتوب یا رسانه جدید می پردازند .در این فصلها چارچوبی از دو یا سه مفهموم اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین ساختار کتاب به صورت تصاعدی به طرح و بررسی یک سری از موضوعات و سوالات اقتصادی مرتبط با رسانه پاسخ می دهد و در نهایت فصل آخر کتاب هم به بررسی نقش اقتصاد رسانه در اطلاع رسانی در خصوص مسائل سیاست عمومی اختصاص دارد .

کتاب آشنایی با اقتصاد رسانه نوشته گیلیان دویله، ترجمه محمد نعمتی و روح الله هوش نژاد توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در سال 1390 چاپ و روانه بازار شده است.

  • Version imprimable de cet article Version imprimable
  • envoyer l'article par mail envoyer par mail
  • برگ‌های مطایبه‌آمیز از تاریخچه ممیزی در روزنامه‌نگاری فارسی

    9 آذر 1394

    خبرنگاران ایران - سعید رازی دوست:اگرچه ممیزی یا سانسور امری است که اعمال آن با طنز، شوخی و مطایبه فاصلهء بسیاری دارد، بررسی خاطره‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد در تاریخچه‌ی ممیزی در ایران، برگ‌هایی که خواندن‌شان امروز لبخند بر صورت می‌نشاند یا موجب خنده می‌شود، کم نیست؛ هرچند می‌توان در پس خنده‌های امروزین، بر رنجی که متحملان ممیزی کشیده‌اند گریست.سیدفرید قاسمی از نادر پژوهشگران تاریخ روزنامه‌نگاری ایرانی، در یکی از جلدهای مجموعهء «صدخاطره از صد رویداد» به نقل خاطره‌هایی می‌پردازد که گهگاه برای مخاطب امروزی خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. قصهء تلخ سانسور و ترس، از دیرباز تا فرداها، هرگز از لبخند و تلخند خالی نبوده است و نخواهد بود.

  • خبرنگاران زن و تحصیلکرده ها به شبکه‌های اجتماعی علاقه بیشتری دارند

    20 مهر 1394

    این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی هر روز در بین خبرنگاران رواج بیشتری پیدا می‌کند اما همه خبرنگاران نسبت به استفاده از این شبکه‌ها نظر مشابهی ندارند، برخی معتقدند استفاده از این شبکه‌ها فایده ای ندارد و اساساً نسبت به آن‌ها نظر مثبتی ندارند. برخی از آن‌ها معتقدند استفاده از این شبکه‌ها برای شهرت شان خوب است و این طور مردم بیشتر با مطالب و تولیدات آن‌ها آشنا می‌شوند.

  • نیوشا،عکاسِ خودآموخته‌ای که جهانی شد

    16 شهریور 1394

    خبرنگاران ایران-نیوشا توکلیان خود را خیلی احساساتی و عاطفی می‌داند: «اگر چیزی قلبم را به درد بیاورد به دنبالش می‌روم تا روایت و قصه آن را بیرون بکشم، حتی اگر الزاماً در اطراف خودم و در حیطه تجربیات زندگی‌ام نباشد.» سال گذشته هم خبرساز شد به خاطر جایزه‌ای که پس داد و از قبولش سرباز زد، جایزه پنجاه‌هزار یورویی بنیاد «فتوژورنالیسم کارمینیک». به خاطر اینکه فکر می‌کرد با پذیرفتن این جایزه اجازه خواهد داد در اثرش دخل و تصرف شود. او به خاطر استقلال حرفه‌ای‌اش از این جایزه گذشت.